Forum Fiket 48 steg från domän till avancerad heraldisk databas

Detta ämne innehåller 4 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av Alex Alex 2 år sedan.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Alex
    Alex
    Deltagare
    Alex
    Alex
    Deltagare

Uppgradering av en befintlig databas och applikation med 48-stegsmetoden

Backup av befintlig databas – och arbeta mot en helt ny databas

Om man skulle vilja ändra en befintlig databas som har flera tabeller t ex adel, borgerliga och allmänna vapen så bör man ta en backup av databasern och skapa en ny databas. Man importerar backupen till den nya databasen. Sedan är det dags att börja arbeta.

1. Som steg 1 lägger man till sin egen dators ip adress på servern och använder ett databasverktyg som gratisverktyget Heidisql och anger ipadressen till servern på internet och koppar upp sig.

Då kan man hantera databasen på internet direkt från sin egen dator och ett praktiskt databasverktyg. Då kan man bygga om en databas mycket rationellt och snabbt. Nedanstående beskrivning med hantering och ombyggnad av en ganska komplex databas går på högst någon 1/2 timme och sedan kan man göra en mycket mer flexibel och dynamisk web-applikation enlig föregående 48-stegs instruktion. På 2 – 5 timmar har man en uppgraderad applikation som fungerar på internet.

2. När databasen är igång och man har kopplat upp sig mot databasen med verktyget raderar man alla fält som inte används i kommande uppgraderad databas och applikation d v s fälten i resp tabell, adeliga, borgerliga och allmänna och ändrar fältnamnen så dom blir enkla och (synkroniserade) att hantera och mer överblickbara. Detta oberoende av vilken kategori som skölden tillhör.

3. Därefter skapar man en ny kolumn som heter ”Kategorier” med INT värden och automatiskt införda värden per post i resp. tabell d v s 1 i ”Kategori”-fältet för adel (tabellen adliga) och på samma sätt i resp tabell d v s 2 i ”Kategori”-fältet för borgerliga och 3 i ”Kategori”-fältet för allmänna. Har man 10 000 poster i resp. tabell så får man för varje post i resp. tabell samma nummer i varje post automatiskt tillagd. Sedan ändrar man inställningen för Kolumnen INT till TEXT och använder Heidisql funktionen ”Sök och ersätt” 1 med adliga, 2 med borgerliga och 3 med allmänna.

4. Därefter exporterar man 2 av tabellerna utan index och importerar tabellerna i den tabell som har index. Sedan har man ett flexibelt fält ”Kategorier” där man kan lägga till flera kategorier för andra kategorier och även söka med en och samma textsökning i alla vapenblasoneringar samtidigt. I applikationen lägger man in kategorival med listboxar(ej med i 48-stegsmetoden).

5. Med 48 stegsprincipen därefter har man en uppgraderad databas och databasapplikation som mest efter 5 timmar men förmodligen går det att göra en helt ny applikation på ett par timmar. En applikation sodm allteftersom kan utvecklas och utvecklas och utvecklas…….

Allt gott till er heraldiker!

Alex

Alex
    Alex
    Deltagare

http://heraldik.tips/ByggOm/ d v s http://heraldik.tips/ByggOm/

Visar hur man enkelt hanterar MySQL databasen om man vill ändra fält och göra modifieringar genom ett verktyg på sin egen dator. Jag har inte lagt till hur man exporterar tabellerna allmänna och borgerliga och importerar dem till adliga för att slå ihop alla tabeller till en enda men det är intuitivt. Det gäller bara att ta bort indexet i de tabeller som skall in i den återstående enda tabellen. Genom att byta ut siffrorna före varje fält mot en bokstav kan man låta bli att göra någon ändring alls, förutom att kanske synkronisera färgfälten, och på så sätt slå ihop tabellerna till en enda, lägga till ett fält och kategorisera sköldarnas ursprung. Om man nu vill slippa undan med bara någon timmes arbete. Jag tröttnade helt enkelt…. 🙂 Jag vill också röra om lite för att skapa tankar och ge den som vill skapa sin egen heraldisk databas, flaggdatabas eller medaljdatabas, en bra möjlighet att skapa sin egen applikation utan att det kostar så värst mycket i vare sig tid eller pengar. Alla är så lika i detta forum så ni behöver något annorlunda att tänka på också för lite mer förströelse och utveckling. Ni är ju så olika mig! Så jag får alltid förströelse av att hålla ett öga på vad ni håller på med! Jag gillar särskilt Jespers blogg http://waslingmedia.se/ och så läser jag lite på Werlandsheraldiks sidor http://wermlandsheraldik.se/ emellanåt.

Köper man tjänsten att utveckla en applikation så brukar den först inledas med en kravspecifikation och också för enkla sådana brukar kosta mellan 50 – 100 tkr eller mer. Sedan får man betala ett par 100 tkr till för slutprodukten. Jag har lagt ned ett projekt med en relativt enkel applikation som kostade för kravspecifikationen 150 tkr. Det första förslaget till applikation skulle kosta 1 miljon men efter förhandling tog dom uppdraget för 300 tkr. En applikation som en hygglig amatör skulle kunnat ta fram på ett par veckor (miljonvarianten). Så satsa friskt och gör själv! Det är inte alls så svårt! Det gäller mest att välja ett relativt enkelt verktyg att hantera PhPRunner är ett sådant verktyg och investeringen är väl värd eftersom vem som helst kan bygga en heraldisk applikation med stöd av detta utan att egentligen förstå någonting av vad som händer i bakgrunden.

När det gäller SHFs gamla databas Heraldiska källan så kan man starta upp den genom 48 stegs-modellen utan något mer än att välja synliga fält och begränsa sig till det som är enklast men då måste man välja Html visningen av bilderna för att dom skall synas. Vilka andra inställningar som krävs ger sig också intuitivt.

Allt gott!

Alex

Alex
    Alex
    Deltagare

Och applikationen efter 48-stegsmodellen finns naturligtvis på http://heraldik.tips

Alex
    Alex
    Deltagare

Det blev så tråkigt och långsamt så jag stänger domänen. Jag återkommer någon gång när jag får tråkigt igen.

🙂

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.